Amit a C-vitaminról tudni érdemes

Amit a C-vitaminról tudni érdemes A C-vitamin (amihez mi magyarok a felfedezője, Szent-Györgyi Albert miatt, különösen kötődünk) elsősorban, mint a megfázás és a nátha elleni természetes gyógyszer szerzett széleskörű ismertséget. Azonban az immunerősítő hatása mellett az újabban előtérbe került ízületekre gyakorolt pozitív hatása miatt is fontos lehet ez a kiegészítő.
Sportolók, nehéz fizikai munkát végzők számára az RDA (orvosok által ajánlott mennyiségnél) nagyobb adagokra is szükség van, főleg abban az esetben, ha a szedésével kapcsolatos semmilyen kockázati tényező nem áll fenn (itt a közhiedelemben elterjedt vesekőre gondolunk pl.). 
A C-vitamin kiegészítés nagyon fontos ahhoz, hogy az aktív életet élő egyén immunrendszere tökéletesen működhessen.

 
A C-Vitamin további hatásai:
Javítja az izmok regenerálódását 
A C-vitamin kulcsszerepet játszik a többi antioxidáns mellett az izmokban fokozott terhelés alatt keletkező mikro sérülések gyorsabb és hatékonyabb "gyógyulásában", azaz az izomzat regenerálódásában. Segít az izomban érezhető fáradtság - izomláz tünetének csökkentésében.
Növeli a stressz-toleranciát 
Legyen, fizikai vagy pszichikai a stressz előbb-utóbb kikezdi a szervezetünk egészséges, normális működését. Ez ellen a C-vitamin rendszeres szedése védelmet nyújt.
Fáradtságcsökkentő 
A pajzsmirigy működésében betöltött szerepe miatt a C-vitamin képes a fáradtság érzését csökkenteni.
Segíti a szervezetet leküzdeni a fertőzéseket
A sérülések útján szerzett külső, vagy a mikroorganizmusok okozta belső fertőzések leküzdésében segíti a szervezetünket. Szinte az összes immun-sejt működését javítja. Méregtelenítő hatású A szervezetben felhalmozódnak a környezeti ártalmakból adódóan az ún. szabad gyökök. Ezek olyan agresszív molekulák, melyek a szervezet sejtjeit károsítják, oxidálják. Az antioxidánsok megkötik ezeket az agresszív molekulákat, és segítenek a szervezetből eltávolításukban - a méregtelenítésben.
Erősíti a hajszálereket
Elengedhetetlen a kötőszövet (kollagén) fehérjéinek képződéséhez
Segít a vörösvértesteknek a hemoglobin bioszintézisében, és a vas felszívódásában
Véd a szívinfarktus ellen
Véd a látásrontó szürke hályog ellen
 
Hogyan használjuk:
 
A C-vitamin (hivatalosan) ajánlott napi adagja mindössze 60mg. Ez a mennyiség olyan kevés, hogy ekkora mennyiségben a C-vitamin jóformán még az emésztőrendszeren sem jut át :( 
 
Sajnos a gyógyszer-lobbi olyan erős elnyomást gyakorol erre az egyszerű és olcsó, mégis mérhetetlenül hatékony anyagra, hogy azt elképzelni is nehéz. 
A C-vitamin számos orvosi kutatás szerint, mindennapos használatban 1000-3000 mg-os napi adagban biztonságosan használható, ÉS IGEN!!, csak ekkora adagban fejti ki a pozitív hatásait.

Egyes betegségekben a terápiás adagja eléri az 5-10.000 mg-ot is (Chron betegség, Colitis, AIDS, rákos betegségek, stb.).
Ha napi 10 mg C-vitaminnál kevesebbet fogyaszt, az skorbutot okozhat, 50 mg-nál kisebb adag pedig növeli a szívbetegségek kockázatát, a szürke hályog kialakulásának gyakoriságát és az idő előtti halálozás veszélyét.
 
Az ajánlott napi C-vitamin mennyiség 40-60 mg, dohányosoknak 60-100 mg, de még a konzervatív szakemberek is elfogadják, hogy a mai szennyezett világban városi embereknél, erős stressznek kitéve az optimálisnak tekinthető C-vitamin bevitel: napi 200 mg. 
Ennél nagyobb adagok különböző betegségek kezelésére szolgálnak, illetve olyan egyéneknek lehet rá szükségük, akiknek a szervezete NEM átlagos megterhelésnek van kitéve - pl. sportolók, testépítők.
Linus Pauling Nobel díjas biokémikus, Szent-Györgyi Albert és Szilárd Leó (aki az atombomba kifejlesztésében is részt vett, majd saját rákos betegségén kísérletezett a C-vitaminnal), szerint is a
C-vitaminnak a cukorhoz és a liszthez hasonlóan por formájában minden háztartásban alapélelmiszerként jelen kellene lennie, és "kanállal" kellene fogyasztanunk!

Dr. Michael Colgan, a világ egyik legelismertebb sportorvosa, könyveiben és publikációiban 12 gramm C-vitamin bevitelét is javasolja az élsportolók számára!!!
Sajnos minket, átlagembereket az egészségügyi vezetés azzal sújt, hogy ezt a kiváló és fontos hatóanyagot csak nyomokban használhassuk - mivel Magyarországon és az EU-ban is a tablettánkénti adagját nevetséges 60 mg-ban maximálták,
ami még egereknek is KEVÉS!
 
A C-vitamin (aszkorbinsav) hiányára utalhat:
Depresszió, túlsúly, alvászavarok, nyálkahártya-gyulladás, gyakori megfázás, foghúsvérzés, hajhullás, látási zavarok, mogorvaság, zárkózottság, ráncok, szarkalábak, ideggyengeség, visszértágulás.
 
Időzítés:
A C-vitamin gyorsan felszívódik, és a felesleg gyorsan, nagyjából 2 óra leforgása alatt kiürül a vizelettel. 
Ezért érdemes a nap folyamán egyenletesen elosztani, a legjobb, ha 3-4 óránként vesszük be C-vitamint.
 
Az E-vitamin és A C-vitamin szinergikusan együtt dolgoznak, és erősítik egymás antioxidáns hatását. 
Az 1000 mg C-vitamin, 500 mg E-vitamin és 30 mg béta-karotin kombináció drámai módon megnöveli a szervezet legerősebb antioxidáns enzimjének, a szuperoxid-diszmutáz(SOD)-nak a szintjét, kiemelkedően magas védelmet nyújtva ezáltal a szervezetnek a különféle lebontó és károsító folyamatokkal szemben.
A bioflavonoidok (csipkebogyó) segítik a C-vitamin jobb hasznosulását.
 
Természetes előfordulása
C-vitamin található a citrusfélék gyümölcsében, narancsban, citromban, grapefriuit-ban.
Továbbá a paprikában, a brokkoliban, a paradicsomban, és a savanyú káposztában.
 
Megjegyzés:
A C-vitamin nagyon sérülékeny vegyület (mivel antioxidáns, levegőn állva reakcióba lép "mindennel"), hő hatására is gyorsan elbomlik. A C-vitamin a főzéssel szinte teljesen megsemmisítjük. 
A piacon napokig álló gyümölcsök és zöldségek C-vitamin tartalma drasztikusan lecsökkenhet.
A déli gyümölcsöket zölden szedik, és mesterségesen érlelik, így a vitamin tartalmuk nem lesz olyan magas, mint az a közhiedelemben él. 
A C-vitamint természetes forrásból tehát csak nyers, és frissen szedett növényekből tudjuk hatékonyan biztosítani.
 
Mennyi C-vitamin van a növényekben?
Az almában, körtében, banánban nincs kimutatható mennyiségű C-vitamin
1kg friss, érett citromban és vagy mandarindban 250mg
1kg friss érett narancsban 500mg
és végül, de nem utolsó sorban 1,5kg paprikában 1000mg C-vitamin van.
 
 
Természetes vagy mesterséges?
 
Elgondolkodtató, hogy mennyibe kellene kerülnie egy doboz "természetes" C-vitamint tartalmazó készítménynek, ha 1000mg C-vitamin van egy kapszulában, a dobozban pedig 100 kapszula van. Ennyi C-vitamin 150 kg paprikából, vagy 300kg narancsból nyerhető ki.
 
A természetes és a mesterséges úton előállított aszkorbinsav kémiailag teljesen azonos egymással.
Több kutatás is igazolja, hogy nincs közöttük klinikailag jelentős különbség biológiai hasznosulás és aktivitás terén.
 
Egy kutatás során 12 férfit (6 dohányzó és 6 nemdohányzó) vizsgáltak, minek során azt találták, hogy a vízben oldott aszkorbinsav por valamivel jobban hasznosult, mint a narancslében található aszkorbinsav – ezt a vér aszkorbinsav szintjének méréséve állapították meg. A fehérvérsejtek aszkorbinsav tartalmában pedig nem mutatkozott különbség.
 
Egy másik, 68 nemdohányzó férfi bevonásával végzett kutatás során azt találták, hogy a főtt brokkoli, narancslé, narancsszeletek, és a szintetikus aszkorbinsav fogyasztása ugyanolyan C-vitamin hasznosulást eredményez.
Itt a vérplazma aszkorbinsav szintjének mérésével jutottak erre az eredményre.
 
Milyen formákban kapható?
Az aszkorbinsav felszívódása a bélrendszerben egyrészt egy aktív transzport folyamat eredménye, valamint passzív diffúzióval is megtörténhet. Kis koncentrációban az aktív transzport a jelentősebb folyamat, nagy dózisok alkalmazása esetén azonban az aktív transzport eléri kapacitása határát és így csak a passzív diffúzió útján tud felszívódni a fennmaradó aszkorbinsav mennyiség.
Elméletileg, ha lelassítjuk a gyomorból történő ürülés mértékét (pl. ha étkezéssel együtt fogyasztjuk, vagy lassabb felszívódású terméket választunk) akkor javul a felszívódás. A biológiai hasznosulás nem függ attól, hogy az aszkorbinsavat por, rágótabletta vagy sima tabletta formájában vesszük magunkhoz.
Mi több, eddig nincs bizonyíték arra sem, hogy a lassabb felszívódású formák jobban hasznosulnának a sima aszkorbinsav pornál.
 
Egy kutatás során 3 férfit és 1 nőt vizsgáltak, és arra jutottak, hogy 1 gramm aszkorbinsav azonos hatékonysággal hasznosul, függetlenül attól, hogy vízben oldva, tablettában, vagy rágótablettában fogyasztották-e el. A késleltetett felszívódású kapszula esetében azonban a felszívódás 50%-al lassabb volt. . Egy újabb keletű kutatásban 59 dohányzó férfi esetében vizsgálták az aszkorbinsav szintjét a vérplazmában, 2 hónapos aszkorbinsav fogyasztás után. 
Az alanyok 500mg aszkorbinsavat kaptak naponta, egy részük lassú felszívódású változatot, mások sima aszkorbinsavat, és egy részük placebót. 2 hónap után nem mutatkozott különbség a lassú felszívódású és a sima aszkorbinsavat fogyasztó csoport vérplazmájának aszkorbinsav szintje között.
(forrás: internet)

Tartalomhoz tartozó címkék: blog